طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

داستان تاکسی‌های اینترنتی: Uber و Waze Carpool

 داستان تاکسی‌های اینترنتی: Uber و Waze Carpool

احتمالاً شما هم در مورد تاکسی اینترنتی شنیده‌اید. برنامه‌هایی مانند اسنپ و تپ‌سی که در تهران فعالیت می‌کنند و محبوبیت زیادی هم پیدا کرده‌اند و به کابوس تاکسی‌ها و آژانس‌ها تبدیل شده‌اند. با این اپلیکیشن‌ها دیگر نیازی نیست در کنار خیابان منتظر تاکسی بمانید. کافی ستمبدأ و مقصدتان را روی نقشه مشخص کنید و دکمه درخواست ماشین را لمس کنید تا برنامه، نزدیک‌ترین راننده را به شما معرفی کند. برای تسویه‌حساب هم دیگر نیازی نیست پول نقد داشته باشید و می‌توانید از طریق خود برنامه و با کارت بانکی‌تان، هزینه سفرتان را بپردازید. دیگر نیازی نیست راننده شیفت بایستد، دیگر نیازی نیست راننده مسیرها را بشناسد، فقط کافی ست راننده اپلیکیشن را روی گوشی خود باز کند و منتظر درخواست یک نفر که در نزدیکی آن قرار دارد بماند.

uber

البته بد نیست بدانید که مدت‌هاست که سفارش تاکسی با استفاده از گوشی در دنیا مرسوم شده است. معروف‌ترین شرکتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، شرکت اوبر(Uber) است که در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص شهرهای توریستی فعالیت می‌کند. البته این اپلیکیشن در مقایسه با نمونه‌های ایرانی موجود، امکانات بیشتری به شما ارائه می‌دهد، برای مثال شما می‌توانید نوع ماشینی که قرار است به شما خدمات ارائه دهد را انتخاب کنید. انواع ماشین‌هایی که شما می‌توانید انتخاب کنید را در زیر برای مثال آورده‌ایم:

  • Black Car یک ماشین سدان sedan را برای شما می‌فرستد.
  • Taxi یکی از تاکسی‌هایی که با Uber قرارداد دارند را برای شما در نظر می‌گیرد.
  • UberX یک ماشین معمولی را برای شما در نظر می‌گیرد.
  • SUV یک ماشین شاسی‌بلند را به سمت شما روانه می‌کند.
  • LUX یک ماشین آخرین مدل و لوکس را برای شما ارسال می‌کند.

امکانات جذاب دیگری مانند اشتراک‌گذاری لحظه‌ای موقعیت و پرداخت انعام نیز در اوبر وجود دارند. موفقیت این سرویس به‌اندازه‌ای بوده است که حالا بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دنیا با این شرکت در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند و کمپانی بزرگی مانند اپل Apple به فکر تصاحب این شرکت افتاده‌اند. اخباری مانند همکاری اوبر با ایرباس برای راه‌اندازی سرویس اجاره بالگرد و یا خرید ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه مرسدس بنز کلاس S توسط این شرکت و یا خبر اینکه ارزش اوبر از جنرال‌موتورز و فورد بیشتر است، کاملاً میزان موفقیت این سرویس را نشان می‌دهد.

waze


چند مدت است که اوبر دامنه فعالیت خود را گسترش داده است و درزمینه ساخت ماشین‌های خودران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به‌عنوان رقیب اصلی گوگل در این زمینه شناخته می‌شود و حالا گوگل تصمیم گرفته است میدان رقابت خود را با اوبر وسیع‌تر کند. گوگل قرار است سرویس هم‌سفریCarpool خود را تحت سرویس محبوب Waze توسعه دهد. Waze یک مسیریاب آنلاین است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
البته ویز Waze ابتکار تازه‌ای برای سرویس Carpool دارد. در این سرویس به‌جای اینکه الزاماً درخواست فوری تاکسی توسط کاربر مطرح باشد، مسیرهای مشترک مطرح هستند. به این صورت که کاربران با دریافت هزینه جزئی، مسافرانی که مسیر مشترک با آن‌ها دارند را به مقصد می‌رسانند. به گفته گوگل این سرویس حجم ترافیک را کم می‌کند و مشکل ماشین‌های تک‌سرنشین را حل خواهد کرد.

waze-carpool

بدون شک اپلیکیشن‌های مشابه ایرانی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارند و موفقیت بسیار بزرگ‌تری را در بازار بکر ایران پیدا خواهند کرد و امیدواریم با توجه به شرایط کنونی بازار کشور که ثابت کرده است مردم شدیداً از فنّاوری‌های روز برای حل مشکلات خود استقبال می‌کنند به‌زودی شاهد نمونه‌های داخلی سرویس‌های مشابه سرویس Carpool باشیم و گره مشکل ترافیک تهران و ماشین‌های تک‌سرنشین به دست فنّاوری باز شود.
 

 

وابسته

امتیازات

10.00 ( 1 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.