طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

چگونه یک مودم وای-فای مناسب بخریم

چگونه یک مودم وای-فای مناسب بخریم

تکنولوژی‌های متفاوتی در زمینه ارتباطات بی‌سیم ارائه وجود دارند که نقش مهمی در زندگی روزمره ما پیدا و به ساده‌تر شدن زندگی کمک زیادی کرده‌اند. وای‌فای از جمله این تکنولوژی‌هاست که در ارتباطات اینترنتی ما نقش کلیدی را بازی می‌کند و ردپای آن را می‌توان در اکثر خانه‌ها جستجو کرد. امکان ایجاد شبکه‌های کامپیوتری و اتصال به اینترنت بدون نیاز به سیم یا کابل از طریق مودم‌های WiFi به سادگی امکان پذیر است. اما پیش از هر چیزی باید بدانیم یک مودم وافی فای خوب چه ویژگی‌هایی دارد و برای خرید آن باید چه نکاتی را در نظر بگیریم. با توجه به اینکه مودم‌های وای‌فای این روزها طرفداران زیادی دارند لذا رقابت سنگینی در بازار برای کسب سهم فروش بیشتر بین شرکت‌های تولید کننده این محصول به راه افتاده است و به همین دلیل تنوع مدل‌های این دستگاه تا حدودی انتخاب را برای خریداران سخت کرده است.

مودم وای فای چیست؟


برای دسترسی به اینترنت، سه راه مطمئن و شناخته‌شده وجود دارد.

  • روش سنتی و استفاده از تکنولوژی (Dial-up): این روش با استفاده از یک مودم آنالوگ و یک خط تلفن قابل پیاده‌سازی است و حداکثر می‌تواند دارای پهنای باند ۵۶ کیلوبایت بر ثانیه باشد
  • استفاده از تکنولوژیا (Broadband): این روش مبتنی بر کابل و دارای پهنای باند زیاد است و می‌توان از نمونه‌هایی مانند DSL که مبتنی بر این تکنولوژی هستند یاد کرد.
  • استفاده از روش(Wireless) : این روش در حال حاضر تنها به‌صورت Wi-Fi و Bluetooth وجود دارد و با استفاده از امواج الکترومغناطیس کار می‌کند و می‌تواند اتصالات را در محدوده یک خانه، رستوران یا کتابخانه از تجهیزات سیمی و کابلی بی‌نیاز کند.

مودم‌های Wireless و WiFi این سال‌ها مخاطبان بسیاری یافته و بهترین نوع مودم به حساب می‌آیند و در حال حاضر بیشترین سهم فروش را در بازار دارد. با مودم وای فای چندین دستگاه (مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت) می‌توانند به صورت بی‌سیم و هم‌زمان به اینترنت متصل شوند. اغلب مودم‌های wifi دارای ۴ پورت LAN هستند. در واقع ۴ تا سیستم یا لپ‌تاپ با کابل می‌توانند به مودم وصل شوند، البته مودم‌های وایرلس تک پورت هم در بازار وجود دارند که نسبت به مدل‌های ۴ پورت ارزان‌تر هستند. این را هم در نظر داشته باشید که برخی از مودم‌های وایرلس دارای ۲ یا ۳ آنتن هستند که برد بیشتری دارند؛ این نوع مودم‌ها (دو یا سه آنتنه) کمی گران‌تر هستند، اما برای محیط‌های بزرگ‌تر مثل شرکت‌ها یا خانه‌های بزرگ بسیار مناسب‌تر هستند.

modem

انواع مودم ADSL

مودم‌های ADSL انواع مختلفی دارند که به دلیل کاربری‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند، به طور کلی مودم‌های ADSL در دو نوع عرضه می‌شوند: مودم Ethernet تک پورت، دارای یک پورت USB و یک پورت LAN است. در کل این نوع مودم‌ها برای مکانی که می‌خواهید فقط یک سیستم استفاده کنید و قرار هم نیست که سیستم دومی به اینترنت متصل شود مناسب است. مودم‌های تک پورت سیمی ارزان‌ترین مدل مودم ADSL هستند، اما از آنجایی که امروزه در هر خانه‌ای حداقل یک تلفن هوشمند یا تبلت پیدا می‌شود استفاده از مودم وای فای به صرفه‌تر است. مودم WiFi که این مودم‌ها خود به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در این بخش ما به معرفی آن‌ها می‌پردازیم: انواع مودم وایرلس (Wireless) یا مودم وای فای (WiFi) همه مودم‌های وایرلس (و روترها) در محدوده فرکانسی 4/2 گیگاهرتز کار می‌کنند. مودم‌های وایرلس به لحاظ برد (یا محدوده پوشش)، سرعت انتقال اطلاعات و همین‌طور کیفیت ارسال سیگنال با هم فرق دارند و از این رو به سه دسته کلی تقسیم شده‌اند:

مودم سری A و B

مودم‌های وایرلس سری A و B قدیمی‌ترین نوع مودم‌های وایرلس هستند که پوشش داخلی این مودم‌ها بسیار ضعیف‌تر از مودم‌های وایرلس سری G و سری N است و محدوده پوشش داخلی این مودم‌ها حدود ۵۰ فوت معادل با 24/15 متر و پوشش خارجی مودم‌های سری A و B حدود ۷۵ فوت معادل 86/22 متر است.

مودم سری G

حرف G در مودم‌های وایرلس مخفف کلمه Good است. مودم‌های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند. پوشش داخلی مودم‌های وایرلس سری G حدود ۱۵۰ فوت معادل 72/45 متر و پوشش خارجی مودم‌های وایرلس سری G حدود 44/91 متر است که تقریباً بیش از ۲ برابر محدوده‌ای است که مودم‌های سری A و B می‌توانند پوشش بدهند! مودم‌های وایرلس سری G می‌توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۲۸ مگابیت در ثانیه انتقال بدهند. مودم‌های وایرلس سری G نسبت به مودم‌های سری A و B گران‌تر اما نسبت به مودم‌های وایرلس سری N ارزان‌تر هستند.

مودم سری N

حرف N در مودم‌های وایرلس مخفف Newest generation به معنی «جدیدترین نسل» است. این مودم‌ها بهترین گزینه برای استفاده کاربران خانگی و کاربران تجاری و شرکت‌ها و محیط‌های بزرگتر هستند. پوشش داخلی مودم‌های وایرلس سری N حدود ۲۵۰ فوت معادل با ۷۶/۲ متر و پوشش خارجی ۶۰۰ فوت معادل با ۱۸۲/۸۸ متر است که در قیاس با مودم‌های وایرلس سری A و B و حتی مودم‌های سری G محدوده بسیار بزرگ‌تری است.

نکات قابل توجه

با اینکه سطح اطلاعات و دانش خریداران افزایش یافته و اکثر خریداران با چشم باز و اطلاعات کافی برای خرید اقدام می‌کنند، اما گاه پیش می‌آید که بنا به دلایلی چون تنوع بالای برند و مدل یا مسائل دیگر، خریدار هنگام خرید کالا دچار سردرگمی شود. با توجه به این موضوع، ما در این بخش اشاره‌ای به برخی از نکاتی داشته‌ایم که هنگام خرید مودم باید مدنظر قرار دهید.

نوع کاربری خود را مشخص کنید:

این یک اصل کلی هنگام انتخاب و خرید هر نوع کالایی است. پس باید توجه داشته باشید که قبل از خرید یک مودم وایرلس نوع کاربری خود و فضایی را که قرار است تحت پوشش قرار گیرد مشخص کنید. به عنوان مثال برای کاربری که قصد دارد تنها با یک لپ‌تاپ در یک خانه کوچک به اینترنت متصل شود خرید یک مودم وایرلس چهار بانده با برد بالا چندان منطقی و مقرون‌به‌صرفه نیست.

تعداد پورت‌های مودم را تحت بررسی دقیق قرار دهید:

در حال حاضر اکثر مودم‌ها از پورت‌های LAN یا USB برای برقراری شبکه داخلی خود استفاده می‌کنند. مودم‌های معمولی یک پورت دارند که برای کاربر خانگی کاملاً کافی است. مودم‌های چند پورت هم بیشتر به درد شرکت‌ها می‌خورند. مودم‌های LAN سرعت انتقال بالاتری نسبت به اتصال بی‌سیم دارد، پس در صورتی که از نظر فاصله مشکلی ندارید، بهتر است کامپیوتر خود را با کابل LAN به شبکه متصل کنید. قیمت مودم چند پورت تقریباً دو برابر مودم‌های تک پورت است.

استانداردهای مودم را مد نظر قرار دهید:

در استاندارد a شبکه 802.11، بیشترین پهنای باند 54 مگابیت در فاصله 35 متری است. در استاندارد b شعاع قابل استفاده به 38 متر می‌رسد، اما نهایت نرخ انتقال اطلاعات به 11 مگابیت کاهش پیدا می‌کند. در مقابل در استاندارد g پهنای باند به 54 مگابیت می‌رسد، اما شعاع قابل استفاده بیش از 38 متر نیست. در استاندارد n نیز، هم شعاع تحت پوشش و هم پهنای باند افزایش پیدا می‌کند. در این استاندارد نرخ انتقال اطلاعات به 248 مگابیت و شعاع قابل استفاده به 70 متر افزایش می‌یابد. با توجه به این اطلاعات بستگی به حجم شبکه، دو استاندارد g و n برای استفاده در شبکه‌های بی‌سیم مناسب هستند و مودم‌های با این استاندارد برای استفاده در شبکه توصیه می‌شوند

مودمی خریداری کنید که مجهز به نویزگیر باشد:

معمولاً مودم‌های ADSL مشکلی برای تلفن‌ها ایجاد نمی‌کنند. در مقابل تلفن‌ها با نویزی که روی خط می‌فرستند موجب از بین رفتن اینترنت ADSL می‌شوند. چیزهای دیگری مثل خطوط برق قوی یا نمایشگرهای شماره تلفن هم می‌توانند عامل دردسر باشند. برای پرهیز از این مشکلات معمولاً توصیه می‌شود مودم را در مسیر اولین خروجی کابل تلفن قرار دهید یا روی هر دستگاه تلفن از یک نویزگیر Splitter استفاده کنید.

مودم را از شرکت معتبر و با گارانتی معتبر خریداری کنید:

اگرچه در حال حاضر اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به مشتریان خود مودم نیز ارائه می‌کنند، اما اگر قصد داشتید خودتان مودم را از بازار خریداری کنید حتماً مودمی بخرید که دارای گارانتی باشد. همچنین از خرید این کالا از شرکت‌های بی‌نام و نشان خودداری کنید، زیرا کمی ارزان‌تر خریدن به دردسرهای بعد از آن نمی‌ارزد!

وابسته

امتیازات

5.00 ( 1 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.