طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

نقد و بررسی کنسول بازی سونی Play Station4

نقد و بررسی کنسول بازی سونی Play Station4

سونی با معرفی پلی‌استیشن ۴ وارد نبرد نسل هشتم کنسول‌ها شد. پلی‌استیشن ۴ به خوبی توانست ایکس‌باکس وان را شکست دهد و به عنوان بهترین کنسول بازی سال دست پیدا کند.  دو کنسول مایکروسافت و سونی امکانات و قدرت زیادی را بر پایه شبکه‌های اجتماعی و قابلیت‌های آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دادند. در پایان این رقابت میان PS3 و Xbox برنده نهایی کنسول مایکروسافت بود. اما حالا رقابت جدیدی شروع شده است و این بار PS4 در مقابل Xbox One قرار گرفته است. تجربه‌هایی که سونی از PS3 به دست آورده است و درس‌هایی که از عملکرد گذشته خودش و رقیبش آموخته است به کالبد PS4 دمیده شده تا سونی بتواند این‌بار مایکروسافت را شکست دهد. از ساده شدن رابط کاربری برنامه‌نویسی و امکانات سخت‌افزاری بر پایه کامپیوترهای خانگی گرفته تا طراحی جدید دسته‌های بازی و قیمت ارزان‌تر نسبت به ایکس‌باکس برگ‌های برنده سونی محسوب می‌شوند.

سخت‌افزار

همان‌طور که می‌دانیم و می‌دانید مشخصات یک کنسول بازی در حد و اندازه یا حتی کمتر از یک کامپیوتر قدرتمند امروزی است بااین‌حال بازی‌سازان به جای استفاده از نهایت پتانسیل موجود در دنیای سخت‌افزار PC ترجیح می‌دهند که به کنسول‌های بازی توجه کنند چرا که اجرای بازی تخصص یک کنسول است و بنابراین پیش از هر چیزی باید بگوییم ایرادی به سخت‌افزار این کنسول وارد نیست و PS4 امکان اجرای بازی‌های قدرتمند و گرافیک بالا را دارد. بااین‌حال مشخصات سخت‌افزاری PS4 به شرح زیر است.

sony ps4
  • پردازشگر ۸ هسته‌ای با هسته‌هایی با استاندارد جگوار AMD
  • پردازشگر گرافیکی اختصاصی تولید AMD
  • ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5
  • ۵۰۰ گیگابایت حافظه داخلی
  • بلوتوث 2.1، وای‌فای b/g/n 802.11
  • دسته بازی بی‌سیم Dual Shock 4 با طراحی جدید
  • دیسک‌خوان بلوری با سرعت 6X و قابلیت اجرای دی‌وی‌دی با سرعت 8X

با توجه به اینکه پلی‌استیشن جدید از استاندارد b/g/n 802.11 برای وای‌فای استفاده می‌کند باید گفت امکان اتصال محصولات قدیمی به این کنسول وجود ندارد. همچنین تنها راه اتصال کابلی PS4 به تلویزیون استفاده از پورت HDMI است و تلویزیون‌هایی که فقط از پورت‌های AVI استفاده می‌کنند نمی‌توانند به PS4 متصل شوند.

 

طراحی

پلی‌استیشن ۴ ظاهر کوچک و ساده‌ای دارد. در لبه جلویی یک سطح شیب‌دار با ترکیب شیشه و پلاستیک دیده می‌شود که در کنار آن نام PS4 هک شده است. طراحی پلی‌استیشن ۴ در کنار سادگی، پیچیدگی‌های خاص خودش را هم دارد. مثلاً استفاده از شیشه مات در کنار پلاستیک و یا نوار نورانی‌ای که در وسط این کنسول کشیده شده است تا جعبه را به دو قسمت تقسیم کند. این پیچیدگی‌ها ظاهری خاص و شیک را برای PS4 ایجاد کرده‌اند و حس یک دستگاه قدرتمند و البته فضایی را منتقل می‌کند. پورت‌های USB در میان دو قسمت بالایی و پایینی دستگاه پنهان شده‌اند و در کنار دکمه Eject درایو CD قرار گرفته‌اند. دکمه پاور نیز در این بازی قایم‌موشک سونی نقش داشته و در فضای باریک نورانی بین پلاستیک و شیشه پنهان شده است تا یکپارچگی دستگاه را به هم نریزد. زاویه پشت اما بسیار ساده‌تر از بقیه دستگاه طراحی شده است. در این قسمت تمام پورت‌های لازم مانند HDMI و آداپتور برق و اسلات کابل شبکه و درگاه مخصوص دوربین هوشمند سونی در پشت پرده دور هم جمع شده‌اند. با اینکه PS4 گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر وسیله‌ای را در کنار آن قرار دهید به راحتی متوجه گرم شدن آن خواهید شد اما طراحی دستگاه به گونه‌ای است که این گرما را به راحتی به بیرون منتقل می‌کند و قرار نیست آتش بگیرد.

sony ps4

نرم‌افزار

sony ps4

سال ۲۰۰۶ انقلابی برای کنسول‌های بازی و ورود شبکه‌های اجتماعی به دنیای بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. بازی کردن تحت شبکه و بازی کردن در دل مفهوم دهکده جهانی باعث به وجود آمدن پلتفرم‌های Xbox Live و PSN شد و حالا در نسل هشتم کنسول‌های بازی شاهد تکامل این فرآیند هستیم. ساخت بازی‌های کم حجم و یا شکل‌گیری مفهوم بازی‌های AAA توسط ناشرین معروف و شکل‌گیری شبکه‌های مخصوص گیمرها همه نشان از تسخیرشدگی کنسول‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی دارد. حالا دیگر همه می‌دانند لذت بازی‌های گروهی و تحت وب بسیار بیشتر از بازی‌های تک‌نفره است (لذتی که کاربران ایرانی به دلایل مختلف زیاد از آن استفاده نمی‌کنند). میلیون‌ها کاربر شبکه‌های Xbox Live و Play Station Network در دنیا آماده‌اند تا در انجام یک بازی با هم رقابت کنند و آن را به پایان برسانند. بنابراین پشتیبانی از قابلیت‌های ارتباطی گسترده و استفاده از شبکه‌ها اجتماعی جز جدایی‌ناپذیر کنسول‌های نسل هشتم می‌باشد که سونی نیز به خوبی از آن آگاه است و برای جذب گیمرها به شبکه PSN اقدامات مثبت زیادی انجام داده است. رابط کاربری ساده، امکان استفاده از اکانت مهمان، امکان دسترسی لحظه‌ای به پنل مدیریت بدون از دست رفتن اطلاعات و دسترسی ساده به تمام امکانات از جمله نکات مثبت رابط کاربری جدید PSN می‌باشند و بیش از هر چیزی نمود تلاش سونی برای ایجاد یک رابط کاربری منسجم و ساده است. در کنار امکاناتی مانند فروشگاه نرم‌افزاری و مرورگر وب، امکان اشتراک‌گذاری سریع ویدیوها و اسکرین‌شات‌های ثبت شده از بازی‌ها با استفاده از دکمه Share روی دسته یکی از جذاب‌ترین امکانات PSN می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد لحظات جالب و جذاب بازی‌ها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دسته Dual Shock 4

sony ps4

دسته بازی جدید سونی بهبودهای زیادی را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است و با اینکه طراحی کلی این دسته از همان زبان طراحی آشنای سونی پیروی می‌کند ولی ابعاد جوری تغییر کرده‌اند که ارگونومی دسته برای جاگیری بهتر در دست بهبود یافته است. در فضای بین کلیدهای جهت و عملگر، یک تاچ‌پد مستطیل شکل و دکمه‌های Share و Home به همراه بلندگو و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و درگاه میکرو USB قرار گرفته‌اند. در پشت دستگاه نیز یک چراغ آبی رنگ قرار گرفته است که فعلاً کاربرد زیادی ندارد ولی سونی گفته است این نور می‌تواند کاربردهای جالبی داشته باشد، مثلاً با تغییر رنگ نور شما را از اشتباه رفتن مسیر یا کم شدن میزان جان کاراکتر بازی آگاه می‌شوید. البته این نوآوری‌ها باعث شده است که عمر باتری به میزان قابل توجهی کاهش یابد و این صدای بعضی از منتقدان را در آورده است.

sony ps4

 

جمع‌بندی

سونی با ارائه PS4 توانسته در ارائه بازی‌های انحصاری و شبکه‌های اجتماعی برای گیمرها گوی سبقت را از مایکروسافت برباید. این دستگاه با قدرت سخت‌افزاری مناسب و پشتیبانی وسیع وارد عرصه رقابت کنسول‌های بازی به‌ویژه رقابت با ایکس‌باکس وان مایکروسافت شده است. انعقاد قرارداد برای بازی‌های انحصاری که هر یک در لیست ده بازی برتر سال قرار گرفته‌اند باعث جلب توجه گیمرها شده است و همین باعث شده PS4 آمار فروش درخشانی داشته باشد.


نقاط قوت

  • طراحی ساده و جذاب
  • بازی‌های اختصاصی بزرگ
  • دسته بازی جدید Dual Shock 4
  • رابط کاربری قدرتمند و کاربر پسند

نقط ضعف

  • عمر کم‌تر باتری
  • قیمت بالا
  • عدم پشتیبانی از بازی‌ها و ابزارهای جانبی نسل پیشین

وابسته

امتیازات

0 ( 0 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.