طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

نکاتی که قبل از خرید هارد اکسترنال باید بدانید

نکاتی که قبل از خرید هارد اکسترنال باید بدانید

با گسترش و فراگیر شدن دنیای مجازی و بالا رفتن روزانه حجم اطلاعات دیگر نمی‌توان به حافظه داخلی گجت‌ها اکتفا کرد و نیاز به یک فضای ذخیره‌سازی جانبی کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. و به همین دلیل بازار هاردهای اکسترنال رونق فراوانی دارد چرا که این دستگاه‌ها به راحتی امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی را به کاربران خود می‌دهند. هاردهای اکسترنال به افراد اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی زیادی در اختیار داشته باشند و هر زمان که نیاز داشتند از این فضا استفاده کنند. با قابلیت‌های تکنولوژی plug and play، این امر به راحتی هر چه تمام رخ می‌دهد. بدین ترتیب هاردهای اکسترنال نیاز به ارتقا کامپیوتر دارای حافظه ذخیره‌سازی رو به اتمام را از بین می‌برند.


البته به دلیل اینکه نصب یک هارد اضافی در درون کامپیوتر کار چندان راحتی نیست، تمایل به استفاده از هاردهای اکسترنال زیاد است. از سوی دیگر آپگرید کامپیوتر توسط افراد متخصص هم می‌تواند هزینه‌بر بوده و امکان استفاده از کامپیوتر هم در مدت زمان این آپگرید وجود ندارد و خوشبختانه هاردهای اکسترنال هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارند. اما توجه به برخی موارد قبل از خرید برای انتخاب یک هارد اکسترنال مناسب، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. البته هاردهای اکسترنال برای بکاپ گیری از فایل‌های سیستمی کامپیوتر هم گزینه بسیار مناسبی هستند. برای این منظور می‌توان هارد اکسترنال را طوری برنامه‌ریزی کرد که عملیات پشتیبان گیری سیستم را به‌طور خودکار انجام دهد و دیگر نگرانی برای از دست رفتن فایل‌های مهم نداشته باشید. کاربرد مهم بعدی هاردهای اکسترنال، استفاده به عنوان محلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی و مهم می‌باشد. هاردهای اکسترنال معمولاً اندازه کوچکی دارند و حمل‌ونقل آن‌ها بسیار ساده و آسان است. همچنین این هاردها، امکان به اشتراک‌گذاری ویدئوها و عکس‌های کاربر با دوستان و خانواده را آسان‌تر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد محتوای هارد اکسترنال خود را به سیستم دیگری انتقال دهند.

انواع هارد اکسترنال

به‌طور کلی دو نوع هارد اکسترنال در بازار وجود دارد که در برندها، استایل، قابلیت‌ها، عملکرد، و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوت به بازار عرضه می‌شوند.

هارد اکسترنال دسکتاپ

هاردهای اکسترنال دسکتاپ معمولاً اندازه بزرگتری دارند و برای نگهداری در کنار کامپیوتر طراحی شده‌اند. این نوع هاردها نیاز به منبع تغذیه مجزا داشته و به همین دلیل به همراه آداپتور برق عرضه می‌شود. همچنین این هاردها معمولاً ظرفیت بسیار بیشتری دارند و اندازه آن‌ها بزرگتر است. داشتن فن داخلی هم به خنک کردن دیوایس در زمان استفاده مداوم در طول عملیاتی چون پشتیبان گیری از حجم بالای دیتا و ویدئو کمک می‌کند.

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال پرتابل

هاردهای پرتابل به طور ویژه برای استفاده و جابجایی در مکان‌های مختلف طراحی شده‌اند. هاردهای پرتابل معمولاً به عنوان فضای ذخیره‌سازی اضافی برای لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها استفاده می‌شوند. یک هارد پرتابل برق خود را از طریق اتصال به کامپیوتر تأمین می‌کند، بنابراین نیاز به منبع برق یا آداپتور جداگانه ندارد. این عامل سادگی استفاده و اندازه کوچک این نوع هاردهای اکسترنال، آن‌ها را به دیوایس پرتابل مفید برای ذخیره‌سازی داده و پشتیبانی گیری بدل کرده است. هاردهای پرتابل برای انتقال دیتا از مکانی به مکان دیگر بسیار ایده آل بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها در جیب کت یا کیف و کوله قرار داد.

ظرفیت ذخیره‌سازی

ظرفیت ذخیره‌سازی هاردهای اکسترنال بسیار متغیر است و بسته به نیاز خود می‌توانید اقدام به خرید یک هارد مناسب کنید. میزان ظرفیت موردنیاز یک کاربر با مقدار استفاده از او از هارد تعیین می‌شود. برای هادرهایی که قرار است مستقیماً برای ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر بکار رود، بهتر است هاردی خریداری شود که حداقل دو برابر ظرفیت کنونی کامپیوتر است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که میزان ظرفیت ذخیره‌سازی یک هارد اکسترنال به نیازهای کاربر بستگی دارد. افرادی که حجم زیادی عکس و ویدئو نگهداری می‌کنند به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به افرادی که فقط فایل متنی ذخیره می‌کنند، نیاز دارند. بسیاری از افراد هنگام خرید هارد اکسترنال ترجیح می‌دهند ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری را خریداری کنند تا در آینده نیز جوابگوی نیاز آن‌ها باشد.

عملکرد و اتصالات هارد اکسترنال

معمولاً عملکرد هاردهای اکسترنال بر اساس سرعت چرخش دیسک هارد درایو سنجیده می‌شوند. هر چه قدر این سرعت چرخش بالاتر باشد، اطلاعات سریع‌تر می‌توانند خوانده و نوشته شوند. نوع اتصالات هاردهای اکسترنال به کامپیوتر هم متفاوت بوده، و این اتصالات متفاوت، داده‌ها را با سرعت و کیفیت متفاوتی انتقال می‌دهند. این تنوع اتصالات باعث می‌شود تا بتوان این هاردها را توسط انواع و اقسام کامپیوترها (با نسل‌های متفاوت) استفاده کرد.

سرعت چرخش

طبیعتاً هاردهای دارای سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور دقیقه نسبت به نسخه ۷۲۰۰ دور دقیقه آهسته‌تر هستند، و البته قیمت کمتری هم دارند. این سرعت چرخش بالاتر برای کاربرانی مفید است که به طور مرتب می‌خواهند حجم بسیار زیادی دیتا را کپی کنند. با این حال، نسخه ۵۴۰۰ دور دقیقه برای استفاده معمول از کامپیوتر مناسب بوده و انتخاب خوبی برای کاربرانی که قصد دارند مبلغ کمتری را بابت خرید یک هارد اکسترنال هزینه کنند. پس اگر سرعت فاکتور مهمی برای خریدار باشد، حتماً باید هاردهای با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه را مدنظر قرار دهد.

رابط

رایج‌ترین درگاه‌های ارتباطی استفاده شده در هاردهای اکسترنال USB 2.0 و USB 3.0 هستند که به کاربر اجازه می‌دهند تا هارد اکسترنال را به راحتی وصل کامپیوتر خود کنند و به سرعت از قابلیت‌های هارد استفاده کنند. در حال حاضر USB 2.0، رابط متداول‌تری بر روی کامپیوترهاست؛ این رابط توانایی انتقال دیتا با حداکثر سرعت ۶۰ مگابایت در ثانیه را دارد. در مقابل USB 3.0 تکنولوژی جدیدتری است که بر روی هر کامپیوتری دیده نمی‌شود، اما می‌تواند از USB های نسخه قبل‌تر از خود پشتیبانی کند. میانگین سرعت انتقال دیتا در USB 3.0 حدود ۶۱۴ مگابایت در ثانیه است که سرعت بسیار بالاتری نسبت به USB 2.0 دارد.

هارد اکسترنال

تکنولوژی eSATA

eSATA مخفف رابط پیشرفته سریال اکسترنال (external serial advanced technology attachment) است، که می‌توان آن را به عنوان نسخه اکسترنال همان کابل‌های ساتا (SATA) که برای اتصال هاردهای اینترنال به مادربورد می‌شود، قلمداد کرد. این رابط سرعت و ثبات انتقال داده‌های بالاتری دارد. اتصالات eSATA با سرعت ۳۸۴ مگابایت در ثانیه کار می‌کنند و به شیوه مشابه USB و FireWire به کامپیوتر متصل می‌شوند.

جمع‌بندی

هاردهای اکسترنال دیوایس‌های مفیدی هستند که می‌توانند حجم بسیار زیادی فضای ذخیره‌سازی به کامپیوتر اضافه کرده یا از داده‌های بسیار مهم پشتیبان گیری کنند. می‌توان یک هارد اکسترنال را در مکان ثابتی قرار داده و همیشه به کامپیوتر متصل کرد؛ یا می‌توانند به صورت پرتابل استفاده شوند و تنها در مواقع موردنیاز برای انتقال دیتا یا عملیات پشتیبان گیری به کامپیوتر متصل شوند. همین‌طور که تکنولوژی پیشرفت می‌کند، قیمت هاردهای اکسترنال کاهش یافته و حجم ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها افزایش می‌یابد. اما نکته پایانی، خریدارانی که قصد خرید یک هارد اکسترنال را دارند باید به انواع مختلف هاردهای موجود دقت کرده و نوع موردنظرشان را انتخاب کنند. از سوی دیگر سرعت و قابلیت‌های مختلف به همراه قابلیت‌های اتصالی متفاوت، مواردی ست که خریداران باید هنگام تحقیق به آن‌ها توجه نمایند.

وابسته

امتیازات

0 ( 0 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.