طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

چگونه یک گوشی خوب انتخاب کنیم؟

چگونه یک گوشی خوب انتخاب کنیم؟

هر روز مدل های جدیدتری از گوشی های هوشمند در رده های مختلف و در بازه قیمتی بسیار گسترده روانه بازار می شوند و همین امر باعث شده که انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب، بسیارسخت ودشوار باشد. ما در این مقاله قصد داریم مهم ترین سوالاتی که شما باید قبل از خرید یک گوشی هوشمند پاسخ دهید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.


۱. قصد دارید چقدر هزینه کنید؟

قبل از هرکاری شما باید مشخص کنید برای خرید یک گوشی هوشمند چقدر می خواهید هزینه کنید و این اولین نکته ایست که شما باید قبل از رفتن به مغازه باید مشخصا پاسخ آن را بدانید.


۲. گوشی قرار است چه کارهایی برایتان انجام دهد؟

123

قرار است گوشی ای که شما خریداری می کنید چه کارهایی انجام دهد؟ آیا فقط برای مکالمه و برقراری تماس از آن استفاده می کنید و یا قرار است کار یک دوربین عکاسی را هم برای شما انجام دهد و یا می خواهید به عنوان یک کنسول بازی از آن استفاده کنید و یا تنها قرار است به عنوان یک ابزار وب گردی مورد استفاده قرار بگیرد. به هر حال اصلی ترین سوالی که شما باید به آن پاسخ بدهید این است که شما از گوشی خود چه استفاده ای خواهید کرد؟ اگر برای پاسخ به این سوال جواب دقیقی داشته باشید نصف راه را طی کرده اید و میتوانید بسیاری از منابع سخت افزاری موردنیازتان را مشخص کنید برای مثال اگر شما قرار است از گوشی فقط برای برقراری تماس استفاده کنید نیازی نیست که هزینه ای بابت پردازنده قوی پرداخت کنید. اگر شما میخواهید عکس های زیادی با گوشی خود بگیرید و خاطرات تان را ثبت کنید باید مشخصات فني دوربين گوشي توجه کنيد و سعی کنید حداقل کیفیت دوربین گوشی ای که قرار است انتخاب کنید 8 مگاپيکسل باشد. البته دقت داشته باشید که مگاپیکسل بالاتر به معنای عکس های بهتر نیست و برای ثبت یک عکس زیبا و با کیفیت نکاتی مثل سرعت شاتر، میزان گشودگی دریچه دیافراگم، عملکرد دوربین در محیط های با نور کم و شرکت سازنده نیز بسیار مهم می باشند. البته اگر قرار است از گوشی خود برای عکاسی استفاده کنید دقت کنید که حتما گوشی شما مجهز به فلاش  LED دوبل یاXenon  و اگر قرار است گوشی شما فیلم برداری هم بکند دقت داشته باشید که گوشی ای که انتخاب می کنید به قابليت فيلمبرداري با کيفيت HD يا Full HD باشد همچنین اگر شما از طرفداران عکس های سلفی می باشید گوشی ای را انتخاب نمایید که کیفیت دوربین جلوی بالایی دارد.


۳. از کدام برند استفاده کنید؟

انتخاب-گوشی

اولین چیزی که در مورد برند گوشی خود باید بدانید این است که اگر قرار است شما یک گوشی با کارایی بالا داشته باشید فرقی نمی کند که برند آن سامسونگ باشد یا اپل یا اچ تی سی یا سونی، ولی این بدان معنا نیست که دو گوشی با مشخصات سخت افزاری یکسان از دو برند مختلف، کیفیت ساخت یکسانی داشته باشند.اولین نکته ای که در مورد انتخاب برند گوشی باید در نظر بگیرید این است که قرار است از چه سیستم عاملی استفاده کنید، اگر می خواهید یک گوشی اندروریدی داشته باشید و بتوانید به راحتی نرم افزارهای مختلف را از دوستان تان بگیرید و فایل های تان را به راحتی به کامپیوتر منتقل کنید و دنبال دردسر نمی گردید باید دور اپل را خط بکشید و اگر مشکلی با  iOS و محدودیت های ارتباطی آن ندارید می توانید به گوشی های اپل هم نگاهی بکنید.
در این میان شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا از یک گوشی که از ویندوزموبایل بهره می برد استفاده کنید یا خیر؟
چیزی که باید بدانید این است که در دنیای موبایل برخلاف دنیای کامپیوترهای شخصی ویندوز از رفبای خود عقب مانده است و این باعث می شود که گوشی هایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند به بسیاری از اپلیکیشن های خاص دسترسی نداشته باشند و توسعه دهندگان یک اپلیکیشن دیرتر از همه به فکر ارائه نسخه ویندوزی اپلیکیشن خود میافتند.
اما نکته دومی که باید در مورد انتخاب برند گوشی مدنظر داشته باشید این است که برخلاف عقیده عموم، برندهای چینی ای مثل شیائومی و هوآوی گوشی های با کیفیتی ارائه می کنند که برخلاف توقع ما از محصولات چینی، این محصولات هم از قیمت مناسب تر و هم از کیفیت خوبی بهره می برند.
نکته آخری که در مورد انتخاب برند باید بدانید این است که تا جایی که می توانید دنبال برندهای بی نام و نشان و تازه وارد نروید، بسیار پیش می آید که یک برند نوپا یک گوشی با مشخصات فنی بالا تولید می کند اما کیفیت ساخت خوبی ندارد و پس از مدتی محصول آن ها دچار مشکل می شود. همچنین حتما گوشی خود را از یک مرکز فروش معتبر و ترجیحا نمایندگی خریداری کنید. چرا که خیالتان راحت است که دیگر موبایل دست دوم و بدون گارانتی به شما تحویل نمی دهند ضمن اینکه از مزایای دیگر مانند تخفیف و شرکت در قرعه کشی بهره مند خواهید شد.


۴. گوشی های دست دوم آری یا نه؟

انتخاب-گوشی

احتمالا از قیمت ارزان گوشی هایی که دست فروشان روبروی پاساژ علاءالدین به شما پیشنهاد می دهند شگفت زده می شوید، مثلا وقتی یک گوشی آیفون ۶ را با قیمت ۴۰۰هزارتومن به شما پیشنهاد می دهند. اما ما در بازاریاب به شما می گوییم که گول این قیمت ها را نخورید چرا که این گوشی ها علاوه بر دست دوم بودنشان، یا دزدی هستند و یا اینکه مشکل بزرگی دارند که خیلی زود شما را از خریدی که کردید پشیمان خواهد کرد. تا جایی که می توانید گوشی دست دوم نخرید و اگر قرار است هزینه ای برای یک گوشی دست دوم بکنید از طریق یک آشنا و یا مغازه های معتبر این کار را انجام دهید و از فروشنده بخواهید که در صورت امکان گوشی را چند روز آزمایشی به شما بدهد.


۵. مشخصات فنی

انتخاب-گوشی


وقتی برای خرید یک گوشی هوشمند به فروشگاه مراجعه می کنید از انتخاب های بسیاری که روبروی شما قرار دارند شگفت زده خواهید شد و در اغلب موارد حرف هایی که فروشندگان می زنند کمکی به شما نمی کند چرا که برای آن ها اولیت با فروش محصول است نه نیازهای شما بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فروشگاه بروید با یک دوست که در این زمینه اطلاعات دارد مشورت کنید ولی اگر چنین شخصی را نمی شناسید در ادامه مهم ترین نکاتی که باید در مورد مشخصات فنی دستگاه در نظر بگیرید را آورده ایم.
قبل شروع بحث در مورد مشخصات فنی نکته ای که باید بدانید این است که: دو دستگاه با مشخصات فنی یکسان، لزوما کیفیت یکسانی ندارند و قطعا به این نکته که ؛هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست؛ توجه داشته باشید. با این حال همانطور که پیشتر گفته شد محصولاتی که برندهای معتبر ارائه می کنند از کیفیت قابل قبولی بهره می برند و اگر اختلاف قیمتی وجود دارد لزوما کیفیت محصول ارزانتر را هدف قرار نمی دهد.
اما مهمترین مشخصاتی که باید در نظر داشته باشید را برایتان لیست کرده ایم:


۱. صفحه نمایش

 گوشی های هوشمند معمولی از صفحه نمایشی با سایزی در حدود 4 تا 5.1 اینچ استفاده می کنند و فبلت ها صفحه نمایش های بزرگتری در سایزهای 5.1 تا 6.9 را دارا می باشند. اما معیار انتخاب اندازه گوشی چیست؟ اول اینکه همه چیز بر میگردد به شما که چگونه گوشی ای را می پسندید، در کنار این باید دقت داشته باشید که معمولا کار کردن با فبلت ها معمولا نیاز به این دارد که شما بتوانید از هر دو دستتان استفاده کنید و با یک دست گوشی را نگه دارید و با دست دیگر کارهای خود را انجام دهید اما اگر اکثر اوقات قرار است با یک دست هم گوشی را نگه دارید و هم با آن کار کنید سراغ فبلت ها نروید، نکته دوم اینکه مصرف باتری صفحه نمایش های بزرگتر بیشتر است و با اینکه معمولا باتری های قوی تری در گوشی های بزرگتر به کار میرود ولی شارژ آن ها نیز سریع تر تمام میشود. نکته سوم اینکه حمل فبلت ها سخت تر از گوشی های با سایز کوچکتر می باشد و باید فکر گذاشتن یک فبلت در جیب شلوارتان را از سرتان بیرون کنید.
در کنار سایز صفحه نمایش، مطلب دیگری که در مورد صفحات نمایش باید مدنظر قرار دهید کیفیت صفحات نمایش است:
هر یک از صفحه‌های نمایش AMOLED یا LCD کیفیت خوبی را ارائه می دهند و برای انتخاب یک صفحه نمایش خوب لازم است رزولوشن آن را مدنظر قرار دهید: حداقل کیفیتی که بازاریاب به شما پیشنهاد می دهد کیفیت 800×480 پیکسلی است اما اگر یک تلفن با صفحه نمایش 1280×720 پیکسلی داشته باشید تمام کیفیت مورد نیاز شما را تامین خواهد کرد و اگر هم کیفیت Retina
در جلوی مشخصات صفحه نمایش گوشی شما درج شده بود می توانید با خیالت راحت از کیفیت و جزئیات تصویری که صفحه نمایش به شما ارائه می دهد به سراغ مورد بعدی بروید. البته حداکثر روشنایی صفحه نمایش و میزان وضوح تصویر در زیر نور آفتاب هم موارد مهمی می باشند که باید مدنظر قرار بدهید.


۲. حافظه ذخیره سازی

اگر قرار است از گوشیتان برای عکاسی، مشاهده فیلم و گوش دادن به موزیک استفاده کنید و گوشی شما از امکان اضافه نمودن حافظه های ذخیره سازی SSD را به شما می دهد نیازی نیست که نگران حافظه داخلی گوشیتان باشید اما اگر قرار است اپلیکشن های زیادی را روی گوشیتان نصب کنید و یا امکان اضافه کردن حافظه خارجی برای گوشی شما وجود ندارد بهتر است ظرفیت حافظه داخلی گوشیتان برایتان اهمیت داشته باشد. به هر حال گوشی هایی با حداقل حافظه داخلی 16 GB می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند.


۳. پردازنده

اگر قرار نیست که با گوشیتان کارهای خاص محاسباتی و گرافیکی انجام دهید بدون شک یک پردازنده تک هسته ای برایتان کافی است اما پیشنهاد می کنیم که حتما از یک گوشی با پردازنده دو هسته ای یا چهار هسته ای با سرعت پردازش  1 GHz استفاده کنید که نگرانی ای برای اجرای نرم افزارهای مختلف و اجرای چند برنامه به صورت همزمان نداشته باشید، البته گوشی های رده بالای موجود از پردازنده های قوی تری نیز بهره می برند که ممکن است قدرت پردازشی بالای آن ها هیچ وقت به کار شما نیاید و تنها هزینه بیشتری را به شما وارد کنند.   البته ناگفته نماند که نوع سيستم‌عامل گوشی نقش مهمی را در نحوه استفاده از منابع سخت افزاری بازی می کند و بهتر است شما هنگام انتخاب گوشی به این نکته توجه داشته باشید. به عنوان مثال ویندوزموبایل با یک هسته می تواند به صورت روان چند برنامه را به صورت همزمان اجرا کند.


۴. باتری

قدرت باتری هر گوشی با واحد می آمپر بر ساعت mAh مشخص می شود که بسته به نوع استفاده شما از گوشی و اندازه صفحه نمایش آن مشخص می کند که گوشی شما در هر بار شارژ تا چند ساعت پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما فقط با گوشی تان مکالمه کنید ممکن است تا چند روز نیاز به شارژ مجدد گوشی نداشته باشید ولی اگر از گوشی تان برای انجام بازی های مختلف و وب گردی استفاده کنید شاید نیاز باشد که هر چند ساعت برای شارژ مجدد دستگاه خود اقدام کنید. لذا معیار دقیقی برای عمر باتری یک گوشی وجود ندارد و قبل از خرید یک گوشی حتما در مورد میزان شارژدهی آن تحقیق نمایید.


۵. اتصالات

با توجه به محبوبیت روزافزن اینترنت و نقش مهم این شبکه در زندگی روزمره مردم حتما این نکته را در نظر داشته باشید که گوشی شما از آخرین تکنولوژی های روز دنیا پشتیبانی کند و با توجه به فضای رقابتی ای که اخیرا بین اپراتورهای داخلی به وجود آمده است این مسئله برای کاربران ایرانی بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است و توصیه ما این است که حتما گوشی ای را انتخاب کنید که از تکنولوژی نسل چهارم ۴G/LTE و حتی نسل پنجم شبکه پشتیبانی کند.


۶. دوربین

در مورد دوربین قبلا صحبت کرده ایم و لازم است بار دیگر تاکید کنیم که برخلاف باور عموم، تنها عدد مگاپیکسل دوربین دلیلی بر کیفیت و وضوح عکس ندارد و باید از قبل عکس های گرفته شده با گوشی را با کیفیت مدنظر خود مقایسه کنید.


۷. جنس بدنه

جنس اکثر گوشی های موجود در بازار از پلاستیک است ولی معمولا گوشی های با کیفیت از بدنه آلومینیومی و یا ترکیب شیشه و آلومینیوم استفاده می کنند. نکاتی که در این مورد نیاز است به خاطر داشته باشید این است که وقتی گوشی را در دست می گیرید دست تان خسته نشود و احساس بدی به شما دست ندهد. گوشی به راحتی از دست تان سر نخورد. جنس آن به گونه ای نباشد که موجب شود دست تان سریع عرق کند و در آخر اینکه ممکن است ماندن اثر انگشت روی بدنه حس خوبی به شما ندهد، بنابراین رنگی را انتخاب کنید که اثر انگشت کمتر روی آن باقی بماند.


۸. سایر مشخصات فنی

تا به اینجا ما اصلی ترین مشخصاتی که باید مدنظر داشته باشید را به شما گفته ایم اما مشخصات دیگری هم وجود دارند که ممکن است در انتخاب شما تاثیر گذار باشند. مثلا ممکن است زیاد از هندزفری استفاده نکنید و به همین خاطر کیفیت صدای خروجی گوشی برای شما اهمیت زیادی داشته باشد بنابراین حتما قبل از هر چیزی در مورد این مسائل تحقیق کنید.


۶. کارهایی که بهتر است هنگام خرید گوشی انجام دهید

انتخاب-گوشی

اگر شما تخصص زیادی در زمینه گوشی ندارید و یا اطلاعات تان در مورد مسائل مربوط به این محصول زیاد نیست بهتر است هنگام خرید گوشی از یک دوست که در این مورد تخصص بیشتری دارد کمک بگیرید تا گول حرفای تبلیغاتی فروشندگان و همچنین ظاهر زیبای گوشی خود را نخورید اما اگر کسی را ندارید می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت هرآنچه که برای خرید یک گوشی باید در نظر بگیرید را بدانید. همواره قبل از آنکه به فروشگاه بروید نام مدل هایی که می خواهید امتحان کنید را به خاطر بسپارید تا فروشنده فکر نکند شما فردی بی اطلاع هستید. برای نصب نرم افزارها نیازی نیست هزینه پرداخت کنید. بسیار پیش می آید که فروشنده پس از فروش گوشی پیشنهاد می دهد که اپلیکیشن های مختلفی را با یک هزینه که شاید به نظر شما زیاد هم نباشد برایتان نصب کند ولی شما به دو دلیل نباید این پیشنهاد را قبول کنید:

۱. ممکن است تعداد زیادی از نرم افزارهایی که بابت آن ها هزینه کرده اید اصلا به درد شما نخورد.
۲. شما می توانید به راحتی و بدون هیچ هزینه ای به این اپلیکیشن ها را از طریق اینترنت و منابع موجود دانلود کنید.


به خاطر داشته باشید که گول رنگ و ظاهر گوشی و حرف های فروشندگان را نخورید چرا که معمولا گوشی های با کیفیت رنگ بندی متنوعی ندارند و فروشندگان نیز ممکن است به هر دلیلی بخواهند یک محصول بی کیفیت را به عنوان یک محصول جدید به شما بفروشند.
و در نهایت حتما در نظر داشته باشید که امتحان کردن و کار با گوشی قبل از خرید حق شماست و حتما قبل از اینکه یک گوشی را بخرید مدتی با آن کار کنید تا با تمام ویژگی ها و مشخصات و کارکرد آن آشنا شوید.


تهیه شده در مجله اینترنتی بازاریاب  ۳ اسفند ۱۳۹۵

وابسته

امتیازات

9.00 ( 1 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.