طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

روش‌های بازاریابی

روش‌های بازاریابی

همه ما می‌دانیم وجود و بقای هر کسب وکاری رابطه مستقیم با تعداد مشتریان و میزان رضایت آن‌ها دارد. امروزه با شدت گرفتن بازاریابی و ایجاد رقابت بین شرکت‌ها در کنار افزایش قدرت انتخاب مشتری، برای جلب رضایت مشتریان و حفظ ونگهداری مشتریان قدیمی باید یک استراتژی قوی داشت. روش‌های زیادی برای بازاریابی محصولات وجود دارد و برای رسیدن به موفقیت باید یک استراتژی بازاریابی خوب برای کسب و کارتان انتخاب کنید. در این مقاله ما به بررسی روش‌های مختلف بازاریابی می‌پردازیم.


کدام استراتژی بازاریابی مناسب است؟
پیش از هر چیز باید بدانید یک استراتژی موفق می تواند خلاقانه باشد و یا یک استراتژي کاملا امتحان شده، فرقی نمی‌کند که شما چه نوع استراتژي‌ای را انتخاب کرده‌اید، تنها ملاک موفقیت یک استراتژي بازاریابی، مشتریانی هستند که از طریق آن به سمت شما جذب می‌شوند. روش‌های زیادی برای انتخاب  یک استراتژی وجود دارند که بعدا در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد، اما پیش از هر چیزی شما باید با روش‌های مختلفی که در بازاریابی وجود دارند آشنا باشید. با ما همراه باشید.
اکثر روش‌های بازاریابی در نهایت به دو دسته کلی «تجارت به تجارت» و «تجارت به مشتری» تقسیم می‌شود.


marketing-types

بازاریابی تجارت به مشتری(B2C)
Business to Customer Marketing

این اصطلاح برای مواقعی به کار می‌رود که شما محصولات یا خدمات خود را به مصرف کننده نهایی می‌فروشید. در این موارد، یک استراتژی خوب به شما کمک می‌کند که مشتری جدید خود را به مشتری همیشگی تبدیل کنید.


marketing-types

بازاریابی تجارت به تجارت(B2B)
Business to Business Marketing

این اصطلاح برای مواقعی به کار می‌رود که شما خدمات یا محصولات خود را به کسب و کارهای دیگر ارائه می‌کنید. در این موارد یک استراتژی خوب به شما کمک می‌کند که دلایل خوبی برای همکاری با شما داشته باشند.


بازاریابی تجارت به مردم (B2P)
Business to People Marketing

این اصطلاح جدیدا در دنیای تجارت مطرح شده است و یک دیدگاه جدید به بازاریابی ارائه کرده است. در بازاریابی B2P این اعتقاد وجود دارد که فرقی نمی‌کند که مشتری شما یک تجارت دیگر باشد یا مشتری نهایی، به هر حال محصولات و خدمات شما، نهایتا به مردم فروخته خواهند شد و برای موفقیت در کسب و کار باید نیازهای مردم را به درستی تشخیص داد و با توجه به آن بازاریابی انجام داد.

حال که با سه روش کلی بازاریابی آشنا شدید ما در زیر اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی را بررسی خواهیم کرد.


marketing-types

 بازاریابی مشارکت در فروش
Affiliate Marketing

با توجه به فضای رقابتی‌ای که امروزه در سطح جامعه ایجاد شده است، داشتن فروش در کسب و کاری‌های کوچک می‌تواند به یک دغدغه بزرگ تبدیل شود. اما یک راه حل خوب وجود دارد و آن استفاده از روش بازاریابی مشارکت در فروش می‌باشد. در این روش یک فروشنده به جای هزینه زیاد برای تبلیغات بیلبوردی محصولات و خدمات خود، درصدی را برای افرادی که برای شما مشتری می‌فرستند در نظر می‌گیرید. این روش بیشتر در تجارت آنلاین کاربرد دارد و شما با سایت‌های دیگر همکاری می‌کنید و آن‌ها محصولات و خدمات شما را به مشتری می‌فروشند و در ازای هر فروش، درصدی را از شما دریافت می‌کنند.
(روشی که ما در بازاریاب.کام از آن استفاده می‌کنیم.)


بازاریابی وابستگی
Affinity Marketing

در این روش، با یک کسب و کار دیگر که بازار هدفی مشابه بازار هدف شما دارد ولی خدماتی متفاوت ارائه می‌دهد، همکاری می‌کنید و محصولات و خدمات یک دیگر را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهید. به این روش اصطلاحا بازاریابی پارتنرشیپ نیز گفته می‌شود و به برندها کمک می‌کند که سریع‌تر شناخته شوند. وقتی یکی فروش دارد، دیگری معرفی می‌شود.


بازاریابی درونگرا
Inbound Marketing

این روش به کیفیت خدمات و محصولات شما تاکید دارد. در این روش شما برای پیدا کردن مشتری قرار نیست به سراغ او بروید و مزاحم او شوید، بلکه برای موفقیت کسب و کارتان باید یک نام و نشان مستحکم و با هویت برای خودتان دست و پا کنید. بازاریابی محتوا، بازاریابی رابطه ای، سئو و غیره از جمله بخش‌های این روش بازاریابی می‌باشند.


marketing-types

بازاریابی برونگرا
Outbound Marketing

در این روش برخلاف روش برونگرا، یک کسب و کار نیاز دارد که خود را به مشتریان بالقوه معرفی کند و این کار معمولا با تبلیغات محیطی، تلویزیون، پرینت و غیره انجام می‌گیرد.


بازاریابی انگیزه‌دار
Cause Marketing

در این روش شما یک انگیزه خوب که هم برای شما و هم برای مشتریان مهم است پیدا می‌کنید، مثلا شرکت در کارهای خیریه یا همکاری با موسسات خیریه، و همین امر باعث جذب مشتری و استحکام روابط شما با مشتریان‌تان خواهد شد.


بازاریابی رابطه‌ای
Relationship Marketing

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد در حال حاضر تنها پیدا کردن مشتریان جدید هدف یک بازاریابی نیست بلکه نگهداری مشتریان سابق و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی از اهداف اصلی بازاریابی محسوب می‌شود. در روش بازاریابی رابطه‌ای شرکت‌ها بر روی ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان خود تمرکز می‌کنند. وقتی شما بر روی مشتریان بالفعل خود تمرکز کنید، در مقابل آن‌ها نیز هزینه بیشتری برای محصولات شما می‌کنند و شما را به دوستان‌شان نیز معرفی می‌کنند. شاید باور نکنید ولی براساس آمارهای موجود ۸۰% فروش یک کسب و کار به ۲۰% مشتریان وفادارش است.


marketing-types

 بازاریابی دهان به دهان
Word of Mouth Marketing

در این روش همانطور که از نامش پیداست، کسب و کار شما از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. در این روش چون افرادی که با هم صحبت می‌کنند، از جنبه تبلیغات به حرف‌های یک دیگر نگاه نمی‌کنند. مشتریانی که از این روش به سمت شما می‌آیند، قطعا پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان دائمی را دارا هستند. این روش یکی از قوی‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است.


بازاریابی سر و صدا
Buzz Marketing

در این روش یک کسب و کار با ایجاد یک کار غیر منتظره، مورد توجه عده زیادی قرار می‌گیرد و مخاطبان زیادی پیدا می‌کند.


بازاریابی ویروسی
Viral Marketing

این روش بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ویدیوئی کاربرد دارد. احتمالا شما هم تبلیغات جالبی دیده‌اید که سریعا با دوستان‌تان به اشتراک گذاشته‌اید. در واقع این نوع تبلیغات آنقدر جذاب هستند که مثل ویروس پخش می‌شوند و همه آن‌ها را با دوستان‌شان به اشتراک می‌گذارند.


marketing-types

بازاریابی مخفیانه
Stealth Marketing

فرض کنید به جای اینکه خودروهای شرکت بنز در یک ویدئو تبلیغاتی به نمایش درآیند، در یک سریال تلویزیونی از خودروهای بنز استفاده ‌شود و این به صورت ناخودآگاه بر ذهن مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت. اما چرا باید از این روش استفاده کرد؟ پاسخ بسیار ساده است، معمولا ما در مقابل تبلیغات، حالت تدافعی می‌گیریم ولی در این روش دیگر کسی به عنوان یک تبلیغ به محصول شما نگاه نمی‌کند و آن حالت تدافعی در ذهن مشتری وجود ندارد.


بازاریابی روابط عمومی
Public Relations Marketing

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای بازاریابی و موفقیت یک کسب و کار، داشتن یک روابط عمومی قوی است. داشتن یک استراتژی روابط عمومی خوب در مواقعی که مشکل پیش می‌آید بسیار مهم است. همه ما صحنه‌هایی که استیوجابز برای معرفی محصولات شرکت اپل بر روی صحنه قدم می‌زد را به خاطر داریم و بد نیست بدانید که این هم یک نوع استراتژی بازاریابی از نوع روابط عمومی بوده است.


بازاریابی تدافعی
Defensive Marketing

هر کسب و کاری، یک پیشرو دارد که سهم بیشتری از بازار را نسبت به رقبایش به خود اختصاص داده است. ولی همیشه توسط رقیبان خود تهدید می‌شود و برای حفظ جایگاهش تلاش می‌کند. به استراتژی‌هایی که چنین کسب و کاری برای نگهداری از جایگاهش انجام می‌دهد، بازاریابی تدافعی گفته می‌شود.


بازاریابی تهاجمی
Offensive Marketing

درست نقطه مقابل بازاریابی تدافعی، بازاریابی تهاجمی قرار دارد. در این روش شما برای موفقیت در کسب و کارتان، به نقطه ضعف‌های رقبا حمله می‌کنید و از آن‌ها پیشی می‌‌گیرید.


marketing-types

 بازاریابی دیجیتال
Digital Marketing

تکنیک‌هایی که برای بازاریابی یک کسب و کار از ابزارهای دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، اینترنت و غیره بهره می‌گیرند، به بازاریابی دیجیتال معروف هستند.


بازاریابی آنلاین یا وب
Online Marketing یا Web Marketing

یکی از زیرشاخه های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین یا تحت وب است. در این روش شما برای بازاریابی محصولات و خدمات‌تان از روش‌هایی مانند: بنرهای تبلیغاتی، پاپ آپ‌ها، ایمیل و غیره استفاده می‌کنید.


بازاریابی ایمیلی
Email Marketing

یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های تحت وب، ایمیل است که جایگاه بسیار خوبی بین مردم دارد و پتانسیل خوبی برای بازاریابی در خود دارد. بسیاری از کسب و کارهای تجارت به تجارت از ایمیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند.


marketing-types

بازاریابی پیامکی
SMS Marketing

در این روش برای جذب مشتری و بازاریابی از پیامک استفاده می‌شود. شاید شما نیز هر روز پیامک‌های تبیغاتی زیادی دریافت کنید و بدون حتی باز کردن، آن‌ها را حذف کنید، اما بد نیست بدانید اگر این روش به درستی اجرا شود، نتایج بسیار شگفت انگیزی خواهد داشت.


بازاریابی کاغذی
Print Marketing

یکی از روش‌های سنتی در بازاریابی، بازاریابی کاغذی است. تبلیغات از طریق بروشور، تراکت، کاتالوگ و و غیره در این دسته قرار می‌گیرند.


بازاریابی تراکنشی
Transactional Marketing

برای اینکه همیشه میزان فروش یک کسب و کار بالا باشد، باید از روش‌هایی استفاده شود که مشتریان به خرید تشویق شوند. روش‌هایی مانند ارائه کوپن تخفیف، گذاشتن تخفیف‌های ویژه و غیره از جمله روش‌های متداول این نوع بازاریابی هستند.


بازاریابی کمیابی
Scarcity Marketing

یکی از عجیب‌‌ترین روش‌های بازاریابی، روش بازاریابی کمیابی است. این روش که معمولا با کیفیت بالای محصولات یا خدمات ترکیب می‌شود، نتایج شگفت انگیزی را به وجود می‌آورد. یک مثال عالی در این زمینه کاری است که شرکت رولز رویس برای فروش نسخه چینی خودروهای فانتوم خود انجام داد. این شرکت با استفاده از این روش تمام خودروهای چینی خود را فروخت، آن هم وقتی که قیمت این خودروها بسیار بیشتر از خودروهای هم‌رده موجود در بازار بود. بله، تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه می‌کرد و هم میل به خرید را در مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.



بازاریابی جنس رایگان
Freebie Marketing

در این روش یک جنس را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید تا سایر محصولات‌تان به فروش برسد. یا به عبارت دیگر یک هدیه بابت خرید یک جنس به مشتری ارائه می‌دهید.


marketing-types

بازاریابی رویدادی
Event Marketing

یک رویداد خوب می‌تواند یک مکان مناسب برای بازاریابی محصولات باشد چرا که معمولا افرادی که در چنین رویدادی شرکت می‌کنند، روحیه خوبی دارند و شانس خرید زیادی را به فروشندگان می‌دهند.


بازاریابی جستجو
Search Marketing

امروزه بسیاری از سوالات از گوگل پرسیده می‌شوند و گوگل هر روز هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر پاسخ می‌دهد. روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود و گوگل یک پتانسیل فوق العاده برای دیده شدن به وجود آورده است. همین امر باعث شده است بازاریابی وارد دوران جدید خود شود و خیلی از کسب و کارها، تمام سعی خود را می‌کنند تا در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل جایگاهی برای خود دست و پا کنند. این روش مهم‌ترین زمینه برای کسب و کارهای آنلاین است.


marketing-types

بازاریابی نیش
Niche Marketing

کلمه نیش (Niche) در دنیای بازاریابی، به یک بازار کوچک درون یک بازار اصلی اشاره دارد. این روش بر روی شناسایی یک بازار کوچک خوب تمرکز دارد و یک شانس عالی برای کسب موفقیت در یک بازار رقابتی می‌باشد. یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه کمپانی Vans است. در زمانی که بازار کفش بسیار رقابتی بود و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کردند. شرکت Vans توانست با هدف قرار دادن بازار کفش اسکیت به موفقیت بالایی دست پیدا کند. از فواید استفاده از این روش این است که شما می‌توانید، تمرکز بیشتری روی محصولات و خدمات‌تان داشته باشید و یک خروجی با کیفیت داشته باشید.


بازاریابی قطره‌ای
Drip Marketing

بازاریابی قطره‌ای یا چکه‌کنان یک استراتژی ارتباطی قوی است که یک سری پیام یا سرنخ را به مرور زمان به مشتریان می‌فرستد. این پیام‌ها معمولا از طریق بازاریابی ایمیلی یا دیگر رسانه‌های تبلیغاتی فرستاده می‌شوند.


بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
Social Media Marketing

شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، یک پتانسیل بالا برای بازاریابی ایجاد کرده‌اند و بسیاری از کسب و کارها را به سمت خودشان جذب کرده‌اند.


marketing-types

بازاریابی پروموشنال
Promotional Marketing

هدف بازاریابی پروموشنال، دادن انگیزه به مشتری برای تصمیم خرید است. در این روش از مشوق‌های مختلف برای خرید استفاده می شود که می‌توان به برگزاری مسابقه، ارائه کوپن و غیره اشاره کرد.

وابسته

امتیازات

10.00 ( 1 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.