طراحی سایت

دسته‌بندی مطالب

  • جدیدترین
  • محبوب‌ترین
  • برچسب‌ها

آرشیو مطالب بازاریاب

هم اکنون مشترک خبرنامه شوید

نام

نمایشگر OLED چیست و با سایر نمایشگرها چه فرقی دارد؟

نمایشگر OLED چیست و با سایر نمایشگرها چه فرقی دارد؟

حتما تا کنون برای شما نیز این سوال پیش آمده است که تفاوت میان نمایشگرهای OLED و سایر نمایشگرها درچیست و چه تکنولوژی های در تولید این نمایشگرها استفاده می شود. ما دراین مقاله به این مسئله می پردازیم.
 


مقدمه:

display

پیش از هرچیز باید با پیکسل ها شروع کنیم. جالب است بدانید که سال ها پیش دانشمندان دریافتند که برای تولید هر رنگی تنها داشتن سه رنگ کافی می باشد و ما امروزه تمامی تصاویر دیجیتال خود را از ترکیب این سه رنگ به دست می آوریم. برای ایجاد تصاویر دیجیتال شما به سه نور قرمز، سبز و آبی نیاز دارید که به اختصار با نام RGB مشخص می شوند و در این میان تنها نمایشگرهای OLED  برای تولید تصاویر خود از این روش استفاده می کنند. برای مثال در LCDها برای تولید تصاویر نور را از فیلتر رنگ و مایع کریستالی عبورمی دهند و در پلاسماها، از نورماوراء بنفش برای تولید تصویر استفاده می کنند و برخلاف سایر نمایشگرها که برای تولید تصاویر به نور پس زمینه احتیاج دارند و پیکسل ها به صورت مستقل رنگی ایجاد نمی کنند، نمایشگرهای OLED تنها پنل هایی هستند که هر پیکسل آنها می تواند به صورت مستقل تمام رنگ ها را ایجاد کند.


display

همین تکنولوژی باعث شده است که نمایشگرهای OLED نازکتر، سبکتر و بهینه تر باشند و عملکرد بهتری داشته باشند. همانطور که گفته شد برخلاف سایر نمایشگرها در OLED ما بر روی تک تک پیکسل ها کنترل داریم و بتوانیم جزئیات بسیار دقیقی از هر تصویر را به صورت مستقل ایجاد کنیم و همین امر باعث می شود که نمایشگرهای OLED وضوح تصویر بالاتری داشته باشند. همانطور که گفته شد برخلاف بقیه نمایشگرها که نور پس زمینه باید از یک ماده شیمیایی عبور می کرد در OLEDها هر پیکسل می تواند به صورت مجزا رنگ ها را تولید کند و همین عدم نیاز به نور پس زمینه باعث سبک تر شدن و نازک تر شدن این پنل ها می شود. همچنین برای ایجاد رنگ مشکی کافی است که پیکسل موردنظر را خاموش کنیم که مصرف برق این نمایشگرها را بسیار کاهش می دهد. سرعت پاسخ دهی این نمایشگرها در مقابل سایر رقبای خود بسیار بیشتر است و همین مسئله تماشای مسابقات ورشی و تصاویر اکشن را با این نمایشگرها جذاب میکند.

دو نوع تکنولوژی برای نمایشگرهای OLED در بازار موجود است. RGB OLED و White OLED که همانطور که گفته شد در نوع اول از ترکیب سه رنگ قرمز و سبز و آبی برای تولید تصاویر استفاده می شود ولی در نوع دوم ابتدا با ترکیب همزمان سه رنگ قرمز و سبز و آبی ابتدا یک نور سفید تولید می کنند و سپس در هر پیکسل با گذراندن این نور از یک فیلتر رنگ های قرمز و سبز و آبی را تولید می کنند که این امر شاید در نگاه اول عجیب به نظر می رسد اما این روش چند مزیت دارد: اول اینکه نور سفید تولید شده در این روش پایدارتر بوده و کمتر تغییر رنگ می دهد و از سویی، هزینه های تولید صفحات نمایش به این روش کمتر است و همچنین تولید نمایشگر در سایزهای مختلف با این روش ساده تراست.


LED چیست؟

display

برخلاف ظاهر اسم نمایشگرهای LED، این نمایشگرها از پیکسل های LED ساخته نشده اند بلکه این نمایشگرها همان LCDهایی هستند که برای تولید نور پس زمینه در آن ها از لامپ های LED  استفاده شده است. البته این نمایشگرها نسبت به LCDها و نمایشگرهای پلاسما مصرف برق بهینه تر و کیفیت بهتری دارند ولی هرگز ویژگی های یک OLED را دارا نیستند.


AMOLED چیست؟

امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند به جای پنل ها OLED‌ از پنل های AMOLED استفاده می کنند. بهتر است بدانید که تفاوت این دو پنل تنها در روش آدرس دهی پیکسل ها در نمایشگر می باشد به عبارت دیگر  "AM" که مخفف "Active Matrix" است فقط یک روش‌ برای بکارگیری نمایشگر‌های OLED است که مزیت آن نمایش بهتر تصاویر متحرک است و هر پیکسل امکان آدرس‌دهی مستقل را دارد.


display

وابسته

امتیازات

9.00 ( 2 نظر)
برای نظر گذاشتن نیازمند لاگین به سایت هستید.